Studeren & Kuala Lumpur - Reisverslagen van - WaarBenJij.nu Studeren & Kuala Lumpur - Reisverslagen van - WaarBenJij.nu

Studeren & Kuala Lumpur

Halloooo!

Omdat kermis Wervershoof net voorbij is leek dit me een goed moment om weer een blog update te plaatsen. Sinds mijn laatste blog heb ik alweer van alles meegemaakt dus ik zal een paar dingen uitlichten en proberen om het kort te houden. Om te beginnen schreef ik in mijn eerste blog dat een van mijn huisgenoten jarig was en we dat die avond zouden vieren. En of we dat gevierd hebben.. We gingen naar een rooftop-party op 282 meter hoogte bij een club die eenmalig open was voor studenten (normaal gesproken is de club 25+). Na het overleven van de wachtrij kwamen we aan op de 65e verdieping en werden we begroet door een adembenemend uitzicht. Echt een unieke ervaring om te feesten met de skyline van Singapore op de achtergrond. Ik heb al menig rooftopbar gezien hier maar dit was toch wel echt het absolute hoogtepunt. Verder heb ik ook nog wat andere feestjes gepakt, maar ik drink een stuk minder dan in Nederland ivm de alcoholprijzen hier. Om het in perspectief te zetten: voor drie drankjes in een goede club betaal je meer dan een retourticket naar Kuala Lumpur. We drinken dan ook vooral tijdens het voordrinken omdat het dan nog enigszins te betalen is zonder een hypotheek af te sluiten.

Inmiddels ben ik ook begonnen met studeren aan de Singapore Management University. Studeren is hier in geen enkel opzicht te vergelijken met studeren aan de VU. Lokale studenten zijn hier ontzettend competitief en doen er alles aan om een 'A' te halen; ze zijn dan ook oprecht teleurgesteld met een B, wat evengoed nog een prima voldoende is. Verder heb je hier geen hoorcolleges en werkgroepen zoals in Nederland, maar 3 uur durende 'seminars', waarbij interactie en participatie zeer belangrijk is. Voor alle vakken is participatie een onderdeel van je eindcijfer en er is zelfs een Teaching Assistant die het gedrag van studenten observeert zodat de professor zich kan focussen op het lesgeven. Het voordeel is dat je per vak maar 1 seminar van 3 uur hebt, dus dat is 12 uur les per week. Het nadeel is dat je per vak zo'n 6 tot 12 uur aan zelfstudie hebt. Ik volg 4 vakken, you do the math. Gelukkig gaat dit niet op voor exchange studenten die over het algemeen een stuk minder doen dan lokale studenten haha. Zoals eigenlijk heel Singapore is ook de universiteit modern en beschikt het over een zwembad, sportschool, foodcourt, reisbureau, huisarts etc. Ik heb het zo weten te regelen dat ik alleen op dinsdag en woensdag 2 keer 3 uur les heb, wat betekent dat ik lange weekenden heb voor eventuele buitenlandse tripjes.

Over buitenlandse tripjes gesproken, afgelopen weekend ben ik met mijn Amerikaanse huisgenoot Patrick naar de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur geweest. Hoewel vluchten al erg goedkoop zijn was de bus nog goedkoper en op aanraden van mede studenten besloten we dan ook om de bus te nemen. Om de een of andere reden kregen we ook nog een upgrade naar de first class, dus de reis begon aangenaam. Eenmaal aangekomen in Kuala Lumpur kwamen we er al gauw achter dat het een mindere versie is van Singapore. Kuala Lumpur is vrij industrieel en heeft niet heel veel te bieden voor toeristen, dus ik heb alle toeristische hotspots kunnen zien. Zaterdag was het de bedoeling om naar de Batu Caves te gaan buiten Kuala Lumpur, maar in de trein voelde Patrick zich dusdanig ziek dat hij besloot om terug te gaan naar het hostel. Gelukkig kwamen we in de trein andere SMU studenten tegen dus kon ik mooi bij hun aansluiten. Het leukste aan de Batu Caves waren niet de tempels en de grotten, maar de loslopende aapjes die erg speels waren haha. Zondag voelde Patrick zich wat beter en hebben we nog de Petronas Towers gezien en alle andere toeristische hotspots. Al met al een zeer geslaagd eerste tripje, maar Kuala Lumpur is leuk voor maximaal 3 dagen. Ook erg fijn om weer wat biertjes te kunnen nuttigen trouwens ;).

Ik voel me over het algemeen al erg goed thuis in Singapore en heb nog geen moment spijt gehad om hierheen te gaan. Andere dingen die ik hier gedaan heb zijn naar het strand geweest, de gardens by the bay en nog wat toeristische hotspots. Komend weekend ga ik naar Bintan (Indonesië) met een Nederlander die ik heb ontmoet op Shanghai Airport en mijn Duitse kamergenoot gaat naar hetzelfde hotel met wat vrienden van hem. Oftewel, dat belooft weer een prima weekend te worden! Hopelijk geeft dit een beetje een beeld van wat ik hier allemaal doe en als je meer dingen wilt weten kan je me altijd even WhatsAppen :)

Mazzzoool

Recente Reisverslagen:

Actief sinds 28 Juli 2016
Verslag gelezen:
Totaal aantal bezoekers 6062

Voorgaande reizen:

28 Juli 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

25 Augustus 2016 - 25 Augustus 2016

Studeren & Kuala Lumpur

Landen bezocht: